Frequently Asked Questions
Q: Hebben jullie een kotlabel en wat wil
dit zeggen ?
A: Al onze kamers en studio's hebben sinds 1/3/2018 (eerste dag van
uitgave van kotlabels in Leuven) een kotlabel. Dit wil zeggen
dat al onze kamers en studio's voldoen aan de brandveiligheid
gedefinieerd in het politiereglement van de Stad Leuven,
woonkwaliteit zoals voorzien in het kamerdecreet,
studentvriendelijkheid en contractkwaliteit. Dit alles werd
geverifieerd door de huisvestingsdienst van KU Leuven en/of dienst
wonen van de Stad Leuven. Maar wij gaan nog verder: AL onze kamers
hebben dubbel glas, wireless internet en in al onze huizen zorgen
wij voor vuilniszakken van de Stad Leuven, voorziening van WC
papier, poetsen van de gemene delen. Een reden dus om bij ons op kot op je 2
oren te slapen.
Q: Verhuren jullie voor 10 of voor 12
maanden ?
A: Al onze kamers en studio's worden voor 12 maanden verhuurd omdat
onze ervaring leert dat studenten hun kamer ook effectief 12 maanden
gebruiken
Q: Hoe gaat het juist als ik een kamer
te zien krijg en wil huren ?
A: Wij laten enkel de kamers zien die effectief te huur staan en
waar de studenten ons hebben verteld dat ze volgend academiejaar
niet blijven. Als je een kamer huurt vanaf april-mei (periode
waarop normaalgezien 95 % van onze kamers verhuurd worden), heb je
dan al ook de zekerheid dat die kamer je stekje wordt volgend
academiejaar. Dit in tegenstelling tot in vele grote
residenties, waar kamers nadien worden toegewezen en waar je dan een
kamer krijgt die verschillend is van die die je hebt gezien.
Q: Is er een huisreglement ?
A: Wij hebben praktische regels om het samenleven van verschillende
studenten zo aangenaam mogelijk te maken. Die zijn gebaseerd
op gezond verstand en we hebben ook inspiratie opgedaan bij de
residenties van KU Leuven
Q: Werken jullie samen met de
huisvestingsdienst van de KU Leuven ?
A: Wij werken al 28 jaar samen met de huisvestingsdienst en hebben
onlangs meegedaan aan de campagne 'huisbezoeken voor je
studentenhuis' en we hebben lovende opmerkingen gehad:
"Eerst en vooral wens ik u te bedanken voor de vriendelijke ontvangst en rondleiding in uw studentenhuizen te Leuven. Ik was zeer tevreden over de staat van uw panden. Deze zijn zeer proper en goed verzorgd. Het is merkbaar hoeveel tijd en energie u erin heeft gestoken om kwaliteitsvol te voldoen aan de voorschriften inzake woonkwaliteit en brandveiligheid."
"Inzake
veiligheid bijvoorbeeld de aanwezigheid van 2 vluchtwegen per
studentenkamer, automatische en manuele alarminstallaties,
rookmelders in de kamers, rookmelders in de gemeenschappelijke
delen, noodverlichting, pictogrammen en de gecontroleerde
brandblussers getuigen van een correct beheer naar het pand en de
studenten toe.
"Voor de toekomst hopen we op een verderzetting van een positieve en
aangename samenwerking. Het contract dat u gebruikt is overwegend
gebaseerd op het contract van de huisvestingsdienst, mits een paar
aanpassingen, die ons inziens studentvriendelijk zijn.
Q: Wanneer start jullie contract ?
A: Ons contract start op 15/9 zodat KU Leuven studenten minstens een week
hebben om hun kamer in te richten en dat hogeschoolstudenten vanaf
begin van het academiejaar op hun kamer kunnen.
Q: Zijn huisdieren welkom?
A: Neen, om hygiënische en praktische redenen zijn huisdieren niet toegelaten
Q: Worden de gemeenschappelijke delen
gepoetst ?
A: Ja, keuken en traphal en douche en toiletten worden op
regelmatige basis gepoetst door ons.
Q: Waar kan ik met mijn fiets terecht ?
A: De meeste van onze huizen hebben een fietsenberging, ofwel in het
huis, ofwel op de koer, ofwel voor het huis aangelegd door de Stad
Leuven.
Q: Verhuren jullie ook aan niet
studenten ?
A: Ons doelpubliek zijn vooral studenten en doctoraatsstudenten. Enkel in
Geldenaaksebaan 14 verhuren we ook eventueel aan mensen die pas
werken.
Q: Welke aanbieding is er van internet ?
A: Al onze kamers of studio's beschikken vanaf academiejaar 2018-2019
over wireless internet met een aanbod van 200 GB per
student, aan een snelheid die stukken beter is dan het vroegere
kotnet, wat stopt met te bestaan op 1/10/2018. We voorzien ook de
nodige hardware en een persoonlijk paswoord per kamer.
Q: Wat als er een probleem is in mijn
kamer of studio ?
A: Je kan ons contacteren via mail of telefoon en we zorgen snel
voor een oplossing. We verzorgen onze eigen klusjes zodat lang
wachten op een externe klusjesdienst uitgesloten is.
Nog vragen: josenann@hotmail.com of 0493 62 63 00